PALLAGI ROLAND | PORTRÉK | ESKÜVŐK | ÍRÁSOK

Portré Világítási Alapok | 2006

Ha hiszitek ha nem Jay Andriot elküldte nekem Gurdy-t postán. Jay volt az aki a zuga.net fórumon Gurdy-n keresztül bemutatta az alap portré fényeket. Ezen a nyáron elkezdem gyakorolni ezeket a fényeket, és a folyamatot felteszem ide, hogy ha valakit érdekel, talán hasznos lehet.

Az alábbi képek, és leírások az eddigi gyakorlásokból szerzett tapasztalataimra épülnek. Tőlem ennyire telik. Remélem azoknak akiket érdekel a téma hasznos és könnyen értheto módon tudom megosztani azt amit velem sokan nem akartak megosztani, és nagyon nehéz volt az évek alatt összegyujtenem. Aki jobban tudja arra kérem ossza meg velünk, hogy mindenki tanulhasson belole!

Kompozíció

Minden kompozíciónak egyetlen célja van. Úgy bemutatni a témát ahogyan akarom, hogy a nézo lássa. Ez a fotós elsodleges célja. A kompozíció egyik legfontosabb elemét nem lehet a fényképezogépen beállítani. Azt a lábunkkal kell beállítani. A perspektívát az határozza meg honnan fotózunk valamit. A látószöget viszont a gépünkön tudjuk beállítani, azzal, hogy be vagy ki zoomolunk, vagy objektívet cserélünk.

Perspektíva és látószög

Namégegyszer.

A perspektívának semmi köze a látószöghöz. A perspektíva a fotós helyzete a témától a látószög pedig az a szög amin keresztül a fotós szemléli az elotte lévo világot.

Csináltam egy gyors kis tesztet, hogy megfigyeljem, milyen is a perspektívikus torzítás közeli portrékon. Ahoz hogy a képen megközelítőleg ugyan akkora helyet foglaljon el a fej és a vállak, különböző gyújtótávolságú objektívekkel, különböző távolságból kell az arcot lefotózni. Ez azzal jár, hogy ahogy a távolság a gép és a modell között változik, úgy változik a perspektíva is.


1. Ábra - perspektívikus torzítás változó távolsággal és változó látószöggel

Ha egy távolságból fotóztam volna a képeket, a perspektíva ugyan olyan lett volna, attól függetlenül, hogy nagyátószögű vagy teleobjektívet használtam volna. De akkor sokkal több minden lett volna a fotón mint például a rendetlen szobám. A megvilágítás az un "butterfly", de erről majd később.

Portré fotós irodalomban minimum 80mm-es max 135mm-es objekívet ajánlanak (35mm formátumhoz), ahoz hogy az arcon ne jelentkezzenek az orr fülek és egyéb domborzati elemek zavaró torzulásai amihez 2-3 méteres távolságot kell tartanunk a modellünktol egy közeli portréhoz. Ha hosszabb telét használtam volna a domborzat zavaróan laposodott volna, mivel sokkal messzeb akár 20-30 méterrol kellet volna fotóznom, hogy ugyan ez legyen a kép kivágása (csak a fej és a vállak legyenek a képen. A fenti képeket enyhény szem-magasság felett fotóztam, és a torzítás még nagyobb lenne ha fentebb vagy lentebb lent volna a gép, főleg a nagylátószögú állásban. Azért néha érdekes, és jópofa képek sülhetnek el közelről nagylátóval felszerelt géppel, tehát a fenti szabályt nem kell szentírásnak venni, de jó ha fejben tartjuk.